Burn-outklachten: herstel en vernieuwing

Burn-out raken voelt voor vele cliënten in eerste instantie als falen… Met de ondersteuning van professionele begeleiding leer je dat nare gevoel te transformeren in een nieuwe vorm van acceptatie en rust. Je leert stap voor stap weer contact te maken met alle facetten van jezelf, waardoor je vanuit echtheid tot een vrijere versie van jezelf kunt opbloeien. Wil je ook op een nieuwe manier in je werk en leven staan, ongeacht wat er op je pad komt?

Overspanning of burn-out?

We spreken over een staat van overspanning als men langdurig stress ervaart.
De gevolgen kunnen zijn:

Burn-out is een staat van chronische overspanning waarbij de klachten langer dan 6 maanden duren.
Kenmerken: Continu aan staan of juist sterke vermoeidheid in combinatie met mentale uitputting en/of demotivatie.

Wat levert begeleiding bij burn-outklachten je op?

burn out klachten bloeiing

Hoe ziet het coachingstraject eruit?

Een coachingstraject start met een kennismakingsgesprek, waarbij wij jouw situatie en hulpvraag bespreken. Er is ook aandacht voor een zorgvuldige afstemming tussen jou, je leidinggevende en bedrijfsarts. Na het afstemmen van de coachingsdoelen en offerte, gaan we aan de slag met een combinatie van cognitieve en lichaamsgerichte technieken; altijd verdiepend en inzichtgevend. Je krijgt reflectie- en oefenopdrachten mee, zodat je de nieuwe inzichten meteen kan toepassen. De begeleiding bevat 8 à 15 coachingssessies à 1,5 uur en kan zowel face-to-face bij Bloeiing als online.

Fasering van het begeleidingstraject bij burn-outklachten

• 1e fase, werken aan lichamelijk en geestelijk herstel: begeleiding om tot rust te komen, energie  op te bouwen en te leren luisteren naar lichamelijke signalen. Je ontwikkelt acceptatie en begrip voor jezelf en de situatie.
2de fase, inzicht in eigen functioneren en veerkracht ontwikkelen; analyse van je  huidige baan, zicht op eigen drives en belemmerende patronen en die transformeren.
• 3e fase, begeleiding bij gefaseerd werkhervatting: werkaspecten zo aanpassen dat je veerkrachtig en met plezier aan het werk kunt gaan en blijven (o.a. met job crafting).
• Preventie op terugval.

“Ik liep eerst bij een psycholoog. Nadat ik weinig vooruitgang voelde bij het herstel van mijn burn-outklachten, heb ik contact opgenomen met Bloeiing. Stephanie focust op jou als persoon, luistert oprecht en personaliseert haar hulp op jou als individu. Ik kwam tot ware ‘eye-openers’, waardoor iets in mij ging veranderen op dieper niveau.”

Nathalie M.

Mijn aanpak

In mijn ogen is mijn cliënt de deskundige van zijn eigen oplossingen. Mijn begeleiding is praktisch én verdiepend. We werken op basis van concrete doelen en situaties, onderzoeken wat de onderliggende belemmeringen zijn en hoe je er anders mee kunt omgaan. Door het inzetten van cognitieve en lichaamsgerichte technieken help ik je uit te vinden welke alternatieve oplossingen of nieuwe benadering voor jou werken en waar je mee aan de slag kunt. We evalueren per keer en gaan telkens weer een stap verder met je ontwikkelingsdoel.

Bekijk deze video voor een preview.

Meer weten over de methoden waarmee ik werk?
ACT (cognitieve gedragstherapie) • Focusing (contact met innerlijke wijsheid) EFT (traumaverwerking) • MindfulnessTransactionele AnalyseSystemisch werk

Test jezelf!

Wil je meer zicht krijgen op je spanningsklachten en weten waar je vermoeidheid of demotivatie vandaan komen?
Bloeiing stelt twee vragenlijsten ter beschikking. Download hier de gratis testen:

Onderzoek je Energiebalans

Hoe sta ik in mijn werk?

“Het invullen van de vragenlijsten gaven mij zicht op welk aspect ik leegloop.
Niet alles gaat dus slecht; ik zie nu waar het beter kan.”

Marc H.

Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek?